Espen Lee løslates og vil bli deportert fra Kypros


Februar 9, 2016

Kilde: TV2

Grunnlaget for å ta ut tiltale mot de tre nordmennene er ikke godt nok for å ta ut tiltale, og de vil bli deportert fra Kypros, etter hva TV 2 erfarer.

Espen_Lee_Kypros

Alt tyder på at de tre nordmennene og den filippinske hushjelpen, løslates onsdag morgen. Det bekrefter flere kilder med god kjennskap til etterforskningen, overfor TV 2 tirsdag kveld.

Etter hva TV 2 erfarer vil politiet be statsadvokaten om å løslate de fire siktede, og statsadvokaten vil etterkomme dette ønsket.

De tre nordmennene vil ifølge TV 2s kilder deporteres fra Kypros etter løslatelsen. Årsaken til at politiet vil løslate nordmennene er at det ikke er grunnlag for å straffeforfølge de tre.

Innsyn i dokumenter
Ekstorpedo Espen Lee var mistenkt for å ville gjennomføre et kidnappingsforsøk av en norsk jente på snart tre år, som bor hos sin gresk-kypriotiske mor, sammen med en 40 år gammel mann fra Østlandet og en 28 år gammel mann fra Østfold.

Selv hevder Lee at han ble sendt til Kypros for å hente tilbake en bil, som ekskona brukte da hun i fjor tok med seg datteren til Kypros.

TV 2 har fått innsyn i korrespondanse der uttransportering av bilen var samtaleemne allerede i slutten av januar, slik Espen Lee forklarte i fredagens fengslingsmøte.

Bakgrunn
De tre nordmennene ble pågrepet natt til mandag forrige uke på vei i en drosje fra den tyrkiske delen av Kypros til Nikosia.

Kypriotisk politi pågrep de tre på en grenseovergang mellom den tyrkiske og greske delen av Kypros. Espen Lee skal ifølge tiltalen ha oppholdt seg på Kypros i to uker for å planlegge kidnappingen, og de skal ha vært under overvåking i hele denne perioden.

I bilen deres fant politiet kart, notater og adresser som ifølge politiet tydet på at de var på vei for å kidnappe den snart tre år gamle jenta med norsk far.

Follow our updates on Twitter and Facebook

Testimonials from our clients

profile pic.jpgdroppedImage_7TM

download (2)

ABP World Group™ Risk Management

Contact us here: Mail 

Skype: abpworld

NOTE: We are always available 24/7

To recover an abducted child by force should always be the last solution


February 5, 2016

Source: In-cyprus.com

Three Norwegian men – including a well-known former mercenary – are in police custody on suspicion of coming to Cyprus to abduct a toddler.

ESPEN-LEE-ABDUCTION

The saga revolves around the four-year-old daughter of a Cypriot woman from Strovolos who won a custody battle in Norway back in 2012 against her former partner and the Norwegian father of her child.

Police Spokesperson Andreas Angelides had told The Cyprus Weekly that the three suspects – one of whom is notorious former mercenary Espen Lee – were taken into custody earlier this week in Nicosia after reports that they had come to the island, via the north, to kidnap the child.

Lee – who once famously claimed to have killed over a hundred people while serving as a mercenary in Africa and the Middle East – told reporters on Thursday that he had arrived in Cyprus to collect the father’s car “and take it to England”.

Norwegians-Cyprus-Kidnapping

He also described his arrest as “surreal” adding that he didn’t know why the Norwegian police had flagged the police in Cyprus.

“We had received information that the trio would be arriving in Cyprus to kidnap the child and we have sufficient evidence to back up those claims,” said Angelides.

Yesterday, a Nicosia magistrate remanded the trio in police custody for a further six days while they are under investigation for conspiracy to commit a crime and attempting to abduct a minor with the intention of transporting him/her out of the country without the consent of the parent.

Meanwhile, investigators in Cyprus have requested from their counterparts in Norway to question the child’s father.

Police investigators discovered maps on the suspects pinpointing the woman’s home, her parents’ home, her workplace and her daughter’s nursery.

Investigators on the island had been anticipating the arrival of the Norwegian suspects after being alerted by the police in Norway who had alerted Europol.

Meanwhile, police are on the lookout for a Cypriot man who is alleged to have led two of the suspects to the mother’s workplace, while a Turkish Cypriot is also wanted for questioning.

“The child’s mother had secured an injunction from Cyprus to have the child returned to her from the father – who is Norwegian, and from whom she had separated,” continued Angelides.

The arrests have made big news in Norway, while around a dozen journalists have arrived in Cyprus to cover the story.

Knowing the law and when to act

International Parental Child Abduction is a huge problem worldwide and the biggest losers of this selfish act are always the children.

To assist parents that do not hold sole custody is absurd and it makes the whole security industry look bad. ABP World Group never works for parents who do not have sole custody.

An Interpol warrant should be arranged for abductor. To send ex convicts and people the child doesn’t know in order to recover a child is a big no.

Doing such a thing would be too traumatic for a small child. Our personnel are ex-law enforcement and military with no criminal records and we always require that the custodial parents accompany us to take care of the child.

To recover an abducted child by force should always be the last solution.

The legal route by use of the Hague convention on international parental abduction and mediation is always the first option.

We often work closely with local authorities in order to find peaceful solutions.

* Martin Waage is Managing Director of ABP World Group and an expert in global security and child recovery.

 

Follow our updates on Twitter and Facebook

Testimonials from our clients

profile pic.jpgdroppedImage_7TM

download (2)

ABP World Group™ Risk Management

Contact us here: Mail 

Skype: abpworld

NOTE: We are always available 24/7

Espen Lee Arrestert på Kypros – Risikerer sju år i fengsel


Februar 3, 2016

Kilde: NRK

Politiet på Kypros sier de bruker store ressurser på etterforskingen av de tre nordmennene som er siktet for forsøk på barnebortføring på Kypros.

Espen-Lee-Norway

Ifølge politiet på Kypros har de aldri opplevd en lignende sak.

– Vi ser svært alvorlig på denne saken, og har lagt ned store ressurser på etterforskingen. Dette blir høyt prioritert, sier pressetalskvinne for politiet på Kypros, Nicoletta Tirimou til NRK.

Nicoletta-Tirimou

– Strafferammen for det de tre er siktet for er sju år i fengsel, sier Tirimou.

Forklarte at de skulle hente bil

Den tidligere torpedoen Espen Lee, en 40 år gammal mann fra østlandet og en 28 år gammel mann fra Østfold ble arresterte i en drosje på vei fra den tyrkiske til den greske siden natt til mandag, siktet for forsøk på å bortføre ei tre år gammel jente fra hjemmet til hennes gresk-kypriotiske mor i Nikosia.

– Vi stoppet drosjen i kontrollposten på vei fra den tyrkiske til den greske siden av Kypros, og arresterte dem. De forklarte at de var på vei for å hente en bil for en norsk oppdragsgiver hos ekskona hans, sier Tirimou.

Norwegians-Cyprus-Kidnapping

Det tror ikke politiet og påtalemakten på. De mener de tre var i ferd med å bortføre den tre år gamle datteren til et norsk-kypriotisk par, som har kranglet om omsorgsretten for barnet, både i norsk og kypriotisk rett.

Avhørene Fortsetter

Politiet tror de tre hadde planer om å ta med seg jenta til den tyrkiske siden av Kypros, fordi hun står på en såkalt stoppliste ( Red Notice) på hovedflyplassen på den greske siden.

– Ut i fra den informasjonen vi har tror vi de har vært her tidligere for å planlegge bortføringen, sier Tirimou.

De tre har vært i avhør hos politiet i den kypriotiske hovedstaden Nikosia i dag. Avhørene ble utsatt, på grunn av tolkeproblem, men nå opplyser politiet at de vil fortsette utover ettermiddagen.

Mennene blir framstilt for nye varetektsfengslinger i morgen. Politiet har ennå ikke bestemt seg for om de vil kreve forlenget varetektsfengsling.

Vil ikke ha bistand

De tre mennene har ikke bedt om konsulær bistand fra Det norske utenriksdepartementet. De nekter for å ha gjort noe galt.

Espen Lees norske forsvarer, John Christian Elden, sa til NRK tirsdag at hans klient nekter for å ha gjort noe straffbart. På spørsmål om han hadde planer om å hente ett barn hjem til Norge, svarer Elden:

– Jeg vil ikke kommentere innholdet i den forklaringen han skal gi til politiet på Kypros. Det er det han er anklaget for, han nekter skyld når det gjelder dette.

Ifølgje VG har barnefaren fått bistand fra norske myndigheter i sin kamp for å få datteren tilbake til Norge.

Follow our updates on Twitter and Facebook

Testimonials from our clients

profile pic.jpgdroppedImage_7TM

download (2)

ABP World Group™ Risk Management

Contact us here: Mail 

Skype: abpworld

NOTE: We are always available 24/7